Andere aanpak voor zwaar vervoer in de binnenstad

"De afgelopen maanden, weken en dagen wordt de binnenstad overstelpt met vrachtwagens met heel lange opleggers," merkt raadslid Christophe De Graef op. "Zij rijden zich vaak vast en moeten de stad noodgedwongen achterwaarts verlaten via de Hasseltsepoort." Dit brengt gevaarlijke situaties met zich mee en zorgt voor overlast voor het verkeer op deze drukke toegangsweg.

De Graef stelde daarom op de gemeenteraad van 25 september 2017 een oplossing voor aan het gemeentebestuur. "Als Open VLD vragen wij het bestuur een lengtebeperking aan te geven bij het binnenkomen van de stad," aldus het raadslid. Deze beperking dient  meermaals herhaald te worden doorheen de hele binnenstad. "Navraag leert ons dat onder normale omstandigheden vrachtwagens met een maximale lengte van 14 meter toegelaten kunnen worden. Maar in Diest zijn er natuurlijk ook straten waar een slechts maximale lengte van 9 meter kan gelden."

Tot slot roept De Graef het stadsbestuur op om contact op te nemen met D-VIA, een organisatie van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit, Unizo, Fedis en Logistra. "Zij werken aan projecten om steden op een leefbare en veilige manier te voorzien van goederenstromen en bevoorrading van de handelaars. Er loopt reeds een succesvol pilootproject in Hasselt," besluit hij.


Mensen van en voor een Open Diest

[show-team category='open-diest' layout='grid' style='img-square,text-left,img-above,6-columns,white-card-theme' display='name,photo,social,position,location']