Verkeersveiligheid: oversteekplaatsen veilig maken.

Een prima idee van Meyssen Sabine voor veilige oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskens-en Citadellaan dit. Veilig fietsen en veilig verkeer in Diest en haar gemeenten: voor ons is dat een topprioriteit. Enkele maanden geleden deden we daarom een veiligheidsactie aan de schoolpoorten. We kregen veel reacties over onveilige oversteekplaatsen. 

 

Veilig verkeer in Diest en haar gemeenten

Veilig verkeer in Diest en haar gemeenten: zo belangrijk.Een prima idee van @Meyssen Sabine voor veilige oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskens-en Citadellaan👍Nog plaatsen waar het beter kan? Laat het ons weten.

Geplaatst door Open Diest op zaterdag 14 april 2018


Dit zijn de enkele van de meest gevaarlijke zwarte punten in Diest

Gemeenteraadslid Christophe De Graef brengt de gevaarlijke zwarte punten in kaart op de gemeenteraad van februari. Hij vraagt om dringend actie te ondernemen. Dit is zijn vraag aan het stadsbestuur.

In Molenstede is geweten dat veilige oversteekplaatsen met de Turnhoutsebaan onontbeerlijk zijn voor de jongeren. We weten dat er grote wegenwerken gepland zijn in Molenstede. Daarom vragen we ons af of er oversteekplaatsen voorzien zijn thv de Broekstraat en de Langenberg en ook welke maatregelen daar genomen zullen worden om onveilige verkeerssituaties te beperken.

Kruispunt Turnhoutsebaan/Broekstraat

In Diest blijven de oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskenslaan een heikel punt. Sommige zijn aangegeven door een zebrapad, anderen dichterbij de rotondes geven aan welke fietsoversteekplaatsen zijn.
De meeste oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskenslaan zijn enkel min of meer zichtbaar door een onderbreking in de middenberm. Fietsers en voetgangers gebruiken deze oversteekplaatsen terwijl automobilisten amper zien waar er een oversteekplaats is zonder signalisatie. Zo duiken bijvoorbeeld plots voetgangers of fietsers op tussen de geparkeerde auto's, waardoor chauffeurs bruusk moeten remmen en dikwijls een aanleiding zijn tot een kop-staartaanrijding.
Kan hier enige duidelijkheid gegeven worden om op een van de drukste wegen van ons grondgebied de veiligheid van iedereen beter te garanderen?

Nog in Diest blijft het in de Hasseltsestraat gevaarlijk voor fietsers wanneer zij komende van de rotonde Hasseltsepoort thv oud-apotheek Surmont, naast een stopplaats voor bussen plots de rijweg op moeten.

* Heeft deze busstopplaats nog enige zin na het afschaffen van de stadsbus?
* Waarom blijft de onderbroken lijn in het midden van de weg behouden tussen de
A. Van Ooststraat en de Kautershoek? Dit leidt tot verwarring. Automobilisten draaien zelfs terug, terwijl het een beperkte enkelrichting is daar. Wanneer de onderbroken lijn verwijderd wordt, gaat de automobilist meer in het midden rijden en kan de fietser iets veiliger de Hasseltsestraat oprijden, komende van het fietspad. Eventueel met een korte verlenging van de markering van het fietspad op de weg.

In Schaffen wordt de Kleinbaan/Diestsebaan thv nr. 137 veelvuldig gebruikt als oversteekplaats. Schoolgaande jeugd en ouders met kinderen willen zo op een veiliger manier de dorpskern bereiken. Kan daar een duidelijke oversteekplaats gemaakt worden, zodat automobilisten duidelijk zien dat vooral fietsers er kunnen oversteken?

Op de scheiding van Kaggevinne met Diest, wordt de oversteek van de Citadellaan met de Steyneweg intensief gebruikt door schoolgaande jeugd. Dit is een heel gevaarlijk punt, vooral in de donkere wintermaanden. Fietsers zijn hier niet altijd goed zichtbaar voor de automobilisten en dit op een plaats waar chauffeurs 70 km/uur mogen rijden!
Het lijkt ons aangeraden ook daar een veiligere plaats van te maken.

De bestaande oversteekplaatsen thv het Warandestadion en de achterzijde van het station zijn heel slecht verlicht. Dit kan eenvoudig verholpen worden.
Voetgangers duiken plots op achter auto's om op het zebrapad te komen.
Kunnen ook daar maatregelen genomen worden om de voetganger meer te beschermen en duidelijkheid te geven aan de automobilist?

We weten dat de meeste van onze vragen betrekking hebben op gewestwegen en vragen aan het bestuur om dit met AWV te bespreken of zelfs vanuit deze raad een schrijven te richten, getekend vanuit alle fracties.

Wij zijn overtuigd dat het bestuur net als ons begaan is met de veiligheid van onze weggebruikers en twijfelen niet aan de goodwill om in te gaan op ons voorstel.


Denk mee, doe mee.

Nieuwe ideeën voor een vlotte mobiliteit? Laat ons jouw suggesties weten. Samen gaan we voor een verkeersveilig Diest en haar gemeenten.


Mensen van en voor een Open Diest

Christophe De Graef
Gemeenteraadslid
Diest
Cedric Beerten
Ledenbeheerder
Diest
Maurits Vande Reyde
Diest
Sabine Meyssen
Voorzitter
Kaggevinne
Sam T’Joen
Diest
Kris Hanne
Secretaris
Diest
Marina Lambrechts
OCMW-raadslid
Danielle Gheyskens
Gemeenteraadslid
Schaffen
Elise Punie
Diest
Harry Jordens
Diest
Annemie Daris
OCMW-raadslid
Diest
Pascale Vanaudenhove
Fractieleidster gemeenteraad
Schaffen
Yannick Goemaere
Diest
Bruno Roten
Schaffen
Mario Versavel
Gemeenteraadslid
Molenstede
Ilse Cels
Molenstede
An Baraitre
Adolphe Grutman
Kaggevinne
Bert Aerts
Francoise Dyckmans
Diest
Rick Brans
Gemeenteraadslid
Diest
Nadine Verboven
Diest
Lilly-anne Putseys
Diest
Willy Segers
Schaffen
Gunther Wuyts
Diest


Geplaatst in Deurne, Diest, In de kijker, Kaggevinne, Leefbare stad, Mobiliteit, Nieuws, Nieuws 2018, Schaffen, Webbekom.