Verkeersveiligheid: oversteekplaatsen veilig maken.

Een prima idee van Meyssen Sabine voor veilige oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskens- en Citadellaan. Veilig fietsen en veilig verkeer in Diest en haar gemeenten: voor ons is dat een topprioriteit. Enkele maanden geleden deden we daarom een veiligheidsactie aan de schoolpoorten. We kregen veel reacties over onveilige oversteekplaatsen.

 


Dit zijn de enkele van de meest gevaarlijke zwarte punten in Diest

Gemeenteraadslid Christophe De Graef bracht de gevaarlijke zwarte punten in kaart op de gemeenteraad van februari. Hij spoorde het stadsbestuur aan om dringend actie te ondernemen. 

Om te beginnen kaart De Graef de problemen in Molenstede aan. "Het is geweten dat veilige oversteekplaatsen met de Turnhoutsebaan onontbeerlijk zijn voor de jongeren en schoolgaande jeugd," klinkt het. "We weten dat er grote wegenwerken gepland zijn in Molenstede. Daarom vragen we ons af of er oversteekplaatsen voorzien zijn ter hoogte van de Broekstraat en de Langenberg en ook welke maatregelen daar genomen zullen worden om onveilige verkeerssituaties te beperken."

Kruispunt Turnhoutsebaan/Broekstraat

In Diest blijven de oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskenslaan een heikel punt. Volgens raadslid De Graef zijn sommigen  aangegeven door een zebrapad, anderen dichterbij de rotondes geven aan welke fietsoversteekplaatsen zijn.

"De meeste oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskenslaan zijn echter enkel min of meer zichtbaar door een onderbreking in de middenberm. Fietsers en voetgangers gebruiken deze oversteekplaatsen terwijl automobilisten amper zien waar er een oversteekplaats is zonder signalisatie. Zo duiken bijvoorbeeld plots voetgangers of fietsers op tussen de geparkeerde auto's, waardoor chauffeurs bruusk moeten remmen en dikwijls een aanleiding zijn tot een kop-staartaanrijding."

Het raadslid vroeg het stadsbestuur dan ook enige duidelijkheid om op één van de drukste wegen van ons grondgebied de veiligheid van iedereen beter te garanderen.

Nog in Diest haalde De Graef de situatie in de Hasseltsestraat aan. "Het is er gevaarlijk voor fietsers wanneer zij komende van de rotonde Hasseltsepoort ter hoogte van oud-apotheek Surmont, naast een stopplaats voor bussen plots de rijweg op moeten," legt hij uit.

De Graef vraag zich dan ook af of deze busstopplaats nog enige zin heeft na het afschaffen van de stadsbus. "Verder vraag ik mij ook af waarom de onderbroken lijn in het midden van de weg tussen de A. Van Ooststraat en de Kautershoek behouden blijft," klinkt het. "Dit leidt tot verwarring. Automobilisten draaien zelfs terug, terwijl het een beperkte enkelrichting is daar. Wanneer de onderbroken lijn verwijderd wordt, gaat de automobilist meer in het midden rijden en kan de fietser iets veiliger de Hasseltsestraat oprijden, komende van het fietspad. Eventueel met een korte verlenging van de markering van het fietspad op de weg."

Maar ook de verkeerssituatie in Schaffen kan beter volgens het gemeenteraadslid. "De Kleinbaan/Diestsebaan ter hoogte van nr. 137 wordt veelvuldig gebruikt als oversteekplaats," aldus De Graef. "Schoolgaande jeugd en ouders met kinderen willen zo op een veiligere manier de dorpskern bereiken." Hij vraagt het stadsbestuur dan ook of daar een duidelijke oversteekplaats gemaakt kan worden. "Zo zien automobilisten duidelijk dat vooral fietsers er kunnen oversteken," besluit hij.

"Verder wordt, op de scheiding van Kaggevinne met Diest, de oversteek van de Citadellaan met de Steyneweg intensief gebruikt door schoolgaande jeugd," merkt De Graef op. "Dit is een heel gevaarlijk punt, vooral in de donkere wintermaanden. Fietsers zijn hier niet altijd goed zichtbaar voor de automobilisten en dit op een plaats waar chauffeurs 70 km/uur mogen rijden!" Het lijkt hem dan ook aangewezen om daar een veiligere oversteekplaats van te maken.

Tot slot wordt de bestaande oversteekplaatsen ter hoogte van het Warandestadion en de achterzijde van het station zijn heel slecht verlicht. Voetgangers duiken plots op achter auto's om op het zebrapad te komen. Dit kan eenvoudig verholpen worden, volgens raadslid De Graef. "Ik heb het stadsbestuur gevraagd of er maatregelen genomen kunnen worden om de voetganger meer te beschermen en duidelijkheid te scheppen bij de automobilisten."

"We weten dat de meeste van onze vragen betrekking hebben op gewestwegen en vragen aan het bestuur om dit met AWV te bespreken of zelfs vanuit deze raad een schrijven te richten, getekend vanuit alle fracties," concludeert De Graef zijn interpellatie. "Wij zijn overtuigd dat het bestuur net als ons begaan is met de veiligheid van onze weggebruikers en twijfelen niet aan de goodwill om in te gaan op ons voorstel."


Denk mee, doe mee.

Nieuwe ideeën voor een vlotte mobiliteit? Laat ons jouw suggesties weten. Samen gaan we voor een verkeersveilig Diest en haar gemeenten.

Fout: Contact formulier niet gevonden.


Mensen van en voor een Open Diest

[show-team category='open-diest' layout='grid' style='img-square,text-left,img-above,6-columns,white-card-theme' display='name,photo,social,position,location']